Czy zdarzyło Wam się słyszeć zdanie „Widzisz tyle, ile wiesz”? Ja słyszałem je często. I choć ta myśl ma w nas – odbiorcach – wywołać przekonanie, że o dziełach sztuki mogą się wypowiadać tylko krytycy albo teoretycy sztuki, we mnie wywołuje bunt.
Gdy patrzę na dzieło sztuki, zawsze staram się zobaczyć to, co widać, a widać naprawdę mnóstwo. Nie trzeba wiedzieć. Trzeba patrzeć. Niech każdy patrzy po swojemu.
Chcę Was zaprosić w subiektywną podróż w głąb malarstwa. Będzie to meandrowanie po świecie sztuki, a nie obiektywna interpretacja obrazów.
Nie odpowiem na pytanie: “Czy to dzieło jest dobre?”, ale postaram się pokazać te aspekty malarstwa, które mnie zafrapowały, a posłużę się ilustracjami i animacjami, ponieważ więcej potrafię wyrazić obrazem niż słowami.
Przy “obrazowanie obrazów” można się śmiało obejść bez środowiskowego żargonu.
Wrażliwcy na sztukę, chcę Was ośmielić do snucia własnych interpretacji, bo dlaczego z nich rezygnować?
Po pierwsze sztuka jest dla wszystkich.
Po drugie odbiorca też jest artystą.
Chcę Was zaprosić w subiektywną podróż w głąb malarstwa. Będzie to meandrowanie po świecie sztuki, a nie obiektywna interpretacja obrazów.
Obrazowania:
Mój wybór
Katarzyna Kudełka
Poszukiwania znaczenia kompozycji i symboli w zestawieniu z arcydziełami Hoppera i de Chirico
Bagienko
Hanna Woźnica-Gierlasińska
W połowie drogi między abstrakcją a impresjonizmem doznałem wielu zaskakujących wrażeń
Abstrakcja
Andrzej Walasek
Jaki może być związek między abstrakcją, a surrealizmem Salvadora Dalego? W jaki sposób malarz buduje wrażenie przestrzeni?
Kompozycja IV
Andrzej Chojecki
Opowieść o kubizmie i orfizmie, perspektywie i aksonometrii wywiedziona z jednego obrazu w stylu abstrakcji geometrycznej