
Alchemia abstrakcji
Co może łączyć pejzaż z abstrakcją?
Pokażę ścieżkę pomiędzy obrazami Danuty Antas-Woźniewskiej, na której zobaczysz, jak w kilku krokach można przejść od pejzażu do obrazu złożonego z pozornie bezładnych kresek i plam.
Malarstwo Danuty Antas-Woźniewskiej obfituje w różne środki ekspresji. To skłania mnie do wniknięcia w tajemnicę alchemicznej przemiany realizmu w grę czystych form. Dzieła artystki prowokują mnie do odsłonięcia tajemnicy malarskiego umysłu przetwarzającego wizerunki w wizje. Oczywiście są to moje domysły, ale na tym dla mnie polega magia sztuki – daje sposobność domyślania się po swojemu.
Magia i alchemia opiera się na przemianach podstawowych substancji. Tutaj tymi substancjami będą cztery pierwiastki: plama, kreska, horyzont i kolor.
Tam i z powrotem
W pięciu krokach ukażę przemiany tych elementów tak, aby płynnie przejść od pejzażu do abstrakcji i w następnych pięciu z powrotem.

Cztery elementy
Horyzont, kreska, plama, kolor
Te dwa podobne pejzaże zawierają te same elementy. Animacja jest wprowadzeniem do naszej podróży. W drogę!
Krok 1
Przemiana jednego koloru
Wszystkie pierwiastki tych dwóch pejzaży są podobne. Delikatnie zarysowane drzewa, horyzont, charakter plam tworzących naturę. Tylko jeden z kolorów na drugim pejzażu jest nieoczywisty, co nadaje widoczkowi zaskakująco pozytywną energię.
Krok 2
Zbliżenie ukazuje więcej rysunku
W kolejnym pezażu przybliżamy się do drzew, co w naturalny sposób uwypukla rysunek gałęzi. Kresek jest więcej. Reszta, czyli forma plam, horyzont i kolorystyka niewiele się zmieniają.
Krok 3
Jeszcze więcej rysunku, intensywniejsze barwy
W kolejnym obrazie przesunięcie kolorów w kierunku nienaturalnych ciepłych barw odrealnia pejzaż.
Kreski oddają nie tylko rysunek gałęzi, lecz także kształt roślin na łące.
Krok 4
Wzmocnienie rysunku kosztem plam
Następne płótno składa się właściwie z samych kresek narysowanych szerokim pędzlem. Rozmyte plamy na niebie i na ziemi ustępują rysunkowi o wyraźnych grubych liniach. Barwy stają się intensywniejsze. Znika horyzont.
Krok 5
Rysunek przemienia się w plamy
Na następnym obrazie gruby czerwony pień leży na ziemi, ta gruba krecha jest już raczej plamą, chociaż nadal blisko jej do drzewa z poprzedniego wizerunku.
Kreski są wciąż obecne, ale w postaci białych mazaków. Te swobodne zawijasy nie odzwierciedlają przyrody lecz przywołują obecność linii w naszym naturalnym otoczeniu.
Ten obraz jest abstrakcją, która wypływa z przetwarzania pejzażu.
Przemawia za tym pojawienie się z powrotem delikatnego wrażenia horyzontu. Więcej błękitu na niebie i zieleni w dole. Oraz obecność wspomnianych wyżej linii.
Jesteśmy u celu w abstrakcji!
Czas ruszyć z powrotem…
Z powrotem 4
Przemiany rysunku i koloru
W kolejnej abstrakcji rysunek więdnie.
Charakter plam zmienia się na bardziej dynamiczny.
Pozioma kompozycja powoduje, że horyzont jest coraz bardziej widoczny.
Z powrotem 3
Wzmocnienie plam
Czerwienie i róże dominują. Dynamiczne mazaki puchną do formy rozlanych chlapnięć.
Pojawiają się pionowe linie. Czy to są pnie drzew?
Horyzont jest coraz bardziej obecny dzięki symetrycznej kompozycji.
Z powrotem 2
Znowu pojawia się zieleń
Redukcja rysunku. Rysunek obecny jest już tylko jako krawędzie ostrych plam – pociągnięć pędzla.
Autorka wprowadza zieleń kierując moje myśli z powrotem w stronę pejzażu.
Ta czerwona abstrakcja jest fragmentem pejzażu
Widzisz to?
Z powrotem 1
Gdyby domalować światło
Teraz widać że oba obrazy są pejzażami. Ten drugi powstał już po zmierzchu.
Jesteśmy znów przy pejzażu
Koło przemian malarskich wizji zostało domknięte
Oto wszystkie opowiedziane obrazy w jednej przemianie
Liliana Samulak
Oto przykład prawie abstrakcyjnego pejzażu zatytułowanego „Pejzaż”. Czy widzisz tu drogę jaką autorka przetworzyła pejzaż, żeby osiągnąć abstrakcyjny wizerunek?
Oto katalog obrazów użytych w niniejszej opowieści
Czy można owocnie podróżować po świecie współczesnego malarstwa bez zaglądania do opisów kuratorskich i książek wypełnionych interpretacjami? Oceńcie sami. Najlepiej błądząc okiem po galerii internetowej newgallery.pl
Zapraszamy