Tomasz Wirchanowski

Czy zdarzyło Wam się słyszeć zdanie „Widzisz tyle, ile wiesz”? Ja słyszałem je często. I choć ta myśl ma w nas – odbiorcach – wywołać przekonanie, że o dziełach sztuki mogą się wypowiadać tylko krytycy albo teoretycy sztuki, we mnie wywołuje bunt.

Gdy patrzę na dzieło sztuki, zawsze staram się zobaczyć to, co widać, a widać naprawdę mnóstwo. Nie trzeba wiedzieć. Trzeba patrzeć. Niech każdy patrzy po swojemu.

Chcę Was zaprosić w subiektywną podróż w głąb malarstwa. Będzie to meandrowanie po świecie sztuki, a nie obiektywna interpretacja obrazów.

Nie odpowiem na pytanie: “Czy to dzieło jest dobre?”, ale postaram się pokazać te aspekty malarstwa, które mnie zafrapowały, a posłużę się ilustracjami i animacjami, ponieważ więcej potrafię wyrazić obrazem niż słowami.

Przy “obrazowanie obrazów” można się śmiało obejść bez środowiskowego żargonu.

Wrażliwcy na sztukę, chcę Was ośmielić do snucia własnych interpretacji, bo dlaczego z nich rezygnować?

Po pierwsze sztuka jest dla wszystkich.

Po drugie odbiorca też jest artystą.

Chcę Was zaprosić w subiektywną podróż w głąb malarstwa. Będzie to meandrowanie po świecie sztuki, a nie obiektywna interpretacja obrazów.

więcej...

Obrazowania:
  • Mój wybór

    Katarzyna Kudełka

    Poszukiwania znaczenia kompozycji i symboli w zestawieniu z arcydziełami Hoppera i de Chirico

  • Bagienko

    Hanna Woźnica-Gierlasińska

    W połowie drogi między abstrakcją a impresjonizmem doznałem wielu zaskakujących wrażeń

  • Abstrakcja

    Andrzej Walasek

    Jaki może być związek między abstrakcją, a surrealizmem Salvadora Dalego? W jaki sposób malarz buduje wrażenie przestrzeni?

  • Kompozycja IV

    Andrzej Chojecki

    Opowieść o kubizmie i orfizmie, perspektywie i aksonometrii wywiedziona z jednego obrazu w stylu abstrakcji geometrycznej